Українські народні пісні

Литаври (тулумбас)

Історична довідка

Свого часу тулумбас був невід’ємною частиною воєнного побуту козаків Запорізької Січі. Ним скликали раду козаків чи старшин, повідомляли про загрозу ворожого нападу, навіть передавали накази по кошу чи полку під час бою. Вирушаючи в похід, зв’язкові полкові брали з собою литаври, прив’язуючи їх до сідла. В статті «Запорозькі вибори і порядки половини XVIII століття» говориться, що «заради найбільшого зібрання козаків, довбиш (так називали литавристів у Запорізькій Січі. — А. Г.), або литаврщик, бив на литаврах, до чого ще багато з’їхалось, так що багатьом не токмо що чути, але й бачити можна було». Далі в тій же статті написано: «Взяв із церкви литаври (котрі тому покладені були, щоб своєвольники, б’ючи, тривоги не вчинили), замість палок киями били збір» 1. Все це свідчить про те велике значення литавр, яке вони мали в житті Війська Запорізького.

Тулумбаси були різних розмірів. У найбільші з них били одночасно вісім чоловік. Їх називали ще набатом і тримали лише в Запорізькій Січі. Є свідчення, що гучні, як гарматні постріли, поодинокі звуки набату разом з гулом тулумбасів та пронизливою тріскотнею бубнів сіяли паніку у ворожому війську. Це ще одна з причин широкого побутування ударних інструментів у війську.

В народі цей інструмент значного поширення не набув і в сучасній виконавській практиці народних інструментальних ансамблів та оркестрів не використовується.

Опис та характеристика

Тулумбаси — це мідна чаша (казан), обтягнута з відкритого боку шкірою. Натягується шкіра (а при потребі й регулюється) системою гвинтів. Добувають звук ударами по шкірі колотушкою.

Литаври (тулумбаси)
Литаври (тулумбаси)

Стабільних розмірів тулумбаси (литаври) не мають. Прийнято розрізняти три групи їх: великі, середні та малі. На них можна, натягуючи шкіру гвинтами, настроювати хроматичний звукоряд у межах квінти (приклад 1).

Звукоряд тулумбаса (литавр)
Звукоряд тулумбаса (литавр)
Литаври (тулумбаси)
Литаври (тулумбаси)

На литаврах можна грати поодинокі звуки окремими ударами або тремоло. Тембр звуку змінюється за допомогою сурдини (повстини).

Звукоряд литавр
Звукоряд литавр

Литаври в межах обсягу настроюються на будь-яку ноту. Використовуються в оркестрі здебільшого в загальному звучанні як засіб підготовки кульмінації шляхом поступового посилення звучання (крещендо) і надають йому драматизму; в окремих моментах грають соло, надаючи оркестрової барви.

Тепер тулумбаси використовуються в основному в симфонічних та великих духових оркестрах. Грають на них обтягнутими повстю колотушками, при потребі відтворюють сильні поодинокі удари, або ж виразне і сильне тремоло (часті й швидкі удари обома колотушками, якими можна відтворити силу звука від піаніссімо до фортіссімо). Цей оркестровий прийом у відповідному контексті музичного розвитку завжди справляє на слухачів сильне і глибоке враження. Незважаючи на те, що тулумбаси тепер не зустрічаються в музичному побуті українського народу, використання їх в оркестрах українських народних інструментів конче потрібне.

Походження та примітки

1 «Киевская старина», 1883, май, стор. 133.

Дивіться також